Küratörlüğünü Mariana Pestana’nın yürüttüğü, Empatiye Dönüş: birden fazlası için tasarım başlıklı bienal, sergi mekânlarında, İstanbul sokaklarında ve dijital ortamda farklı ülkelerden ve farklı disiplinlerden katılımcıların projelerine ev sahipliği yapacak.

Location

İstanbul

Date

Ekim 2020 - Nisan 2021

5. İstanbul Tasarım Bienali, sorumluluğu merkeze alan bir mekân oluşturmanın, insandan fazlasıyla bağ kurmaya dayalı bir kültür geliştirmenin önemine inanıyor. Bu yüzden bu bienal; birden fazla beden, boyut ve bakış açısı için yapılan tasarımları keşfediyor. Sunulan projeler, içinde bulunduğumuz kritik dönemde bizi özen ve yurttaşlığa dayalı pratikleri yeniden düşünmeye, yeniden bağ kurmanın yeni sistemlerini ve yapılarını birlikte inşa etmeye teşvik ediyor. İklim krizini, ekonomik krizleri, toplumsal mahrumiyet hâllerini ve tükenmeye yüz tutmuş küresel sanayi modelini dikkate alan bienal, eleştirel araçlar ve alternatif yollar sunuyor. Birden fazlası için yapılan tasarımlar yalnızca kullanıcı ya da müşteriyi değil, tasarım süreçlerine dahil pek çok karmaşık ve iç içe geçmiş unsuru göz önünde bulunduruyor.

İstanbul sokaklarına yayılacak müdahaleler, araştırma projeleri ve video serileri ise 30 Nisan 2021’e kadar gelişerek devam edecek. Digilogue, Istanbul Tasarım Bienali işbirliğinde, bienal kürasyon yaklaşımını yeniden yorumlayan bir dizi İnstagram filtresi ile dijital bir deneyim yaratıyor. Ayrıca programdaki sanat eserlerinden birini arttırılmış gerçeklik deneyimine dönüştürüyor.

Empathy Aura ve Empati Düzlemi filtreleri, bu yılki Bienal kimliğinden ve renk teması

ndan yola çıkarak oluşturuldu ve Bienalin anlatısıyla sanal bir etkileşim sağlayarak sosyal etki kavramlarını araştırıyor.

Empati Aura, vücudu çevreleyen elektromanyetik alanların fotoğraflarını çekme pratiğinden esinlenilerek oluşturuldu ve empati duygusunu yeşil renk ile gösteriyor. Filtre, kişinin mevcut empati aura’sının ne olduğunu bulmak için kullanılıyor ve Bienal programının parçaları/anahtar kelimeleri olarak da hizmet eden belirli kategorileri gösteriyor. Randomizer etkisi, kullanıcının bitkiler, hayvanlar, gök cisimleri ve daha fazlası ile bağlantı kurma konusunda kendini dahil etmesi ve daha derin düşünmesi için özel talimatlar veriyor.

Empati Düzlemi, “empatiye geri dönüş” ifadesini vurgulayan animasyonlu bir düzlem olarak hizmet ediyor.  Filtre, arka kamera ile çalışan ve kullanıcının istediği yere yerleştirilebilen bir artırılmış gerçeklik mekansal tipografisi. Kişi bu düzlemden geçebilir, dolaşabilir ve bakabilir- bu etki, çevreye eklenecek başka bir zihin katmanına katkıda bulunuyor ve insanların, bulunan veya üretilen empatik anlar içerisinde kendi versiyonlarını paylaşmak için kullanabilecekleri bir ortam oluşturuyor.

Arttırılmış Gerçeklik Eserleri

Responsive image

Empati Aura

Empati Aura, vücudu çevreleyen elektromanyetik alanların fotoğraflarını çekme pratiğinden esinlenilerek oluşturuldu ve empati duygusunu yeşil renk ile gösteriyor. Filtre, kişinin mevcut empati aura'sının ne olduğunu bulmak için kullanılıyor ve Bienal programının parçaları/anahtar kelimeleri olarak da hizmet eden belirli kategorileri gösteriyor. Randomizer etkisi, kullanıcının bitkiler, hayvanlar, gök cisimleri ve daha fazlası ile bağlantı kurma konusunda kendini dahil etmesi ve daha derin düşünmesi için özel talimatlar veriyor.

Empati Düzlemi

“empatiye geri dönüş” ifadesini vurgulayan animasyonlu bir düzlem olarak hizmet ediyor. Filtre, arka kamera ile çalışan ve kullanıcının istediği yere yerleştirilebilen bir artırılmış gerçeklik mekansal tipografisi. Kişi bu düzlemden geçebilir, dolaşabilir ve bakabilir- bu etki, çevreye eklenecek başka bir zihin katmanına katkıda bulunuyor ve insanların, bulunan veya üretilen empati anlar içerisinde kendi versiyonlarını paylaşmak için kullanabilecekleri bir ortam oluşturuyor.

Responsive image
Responsive image

Behind Shirley

Empati Düzlemi, “empatiye dönüş” ifadesini vurgulayan animasyonlu bir düzlem olarak hizmet ediyor.  Filtre, arka kamera ile çalışan ve kullanıcının istediği yere yerleştirilebilen bir artırılmış gerçeklik mekansal tipografisi. Kişi bu düzlemden geçebilir, dolaşabilir ve bakabilir- bu etki, çevreye eklenecek başka bir zihin katmanına katkıda bulunuyor ve insanların, bulunan veya üretilen empatik anlar içerisinde kendi versiyonlarını paylaşmak için kullanabilecekleri bir ortam oluşturuyor.   

Arttırılmış Gerçeklik

Public Devices for Therapy, Soraia Gomes Texeira’nın tasarladığı, Tasarım Bienali kapsamında İstanbul’da Beşiktaş Rıhtımı’na yerleştirilecek bir heykel serisi.

Heykeller, insanların birbirleriyle fiziksel düzeyde etkileşime girmelerini, güven geliştirmelerini ve yeniden bağ kurmalarını sağlamak için tasarlandı.  Digilogue, heykelinin dijital bir versiyonunu oluşturmak için Soraia ile birlikte çalıştı ve süreç içinde hem dijital hem de fiziksel ortamın avantajlarını ve kısıtlamalarını ve ortamın nesnenin özünü nasıl modüle ettiğini keşfetti. Heykel paylaşılabilir bir dosya formatına dönüştüğü için, gerçeklik ve jeo-yerellik gibi fiziksel sınırlamalarından kurtuluyor. Ama aynı zamanda, dijital alanda dokunsallık ve ilk etapta heykele asıl anlamını kazandırmak için gerekli olan dokunuşun imkansızlığı ile ilgili soruları gündeme getirerek, kendine karşı bir karşıtlık yaratıyor. Arttırılmış gerçeklik nesnesi, harmanlanmış çevremizdeki tartışmaları tetikleyen bir paradoks görevi görüyor.

Responsive image

Video

Digilogue Hakkında Zorlu Holding ve Zorlu PSM bünyesinde oluşturulan trans-medya ve teknoloji platformu Digilogue, dijital araçlar ve yaratıcı endüstriler geliştirme perspektifiyle tekno-felsefi araştırma ve eğitime odaklanmaktadır. 

Bienal kapsamında Pera Müzesi’nde yer alacak müdahaleler ve ARK Kültür’de ziyaret edilebilecek araştırma projeleri arşivi, 15 Kasım 2020 tarihine kadar açık olacak. İstanbul sokaklarına yayılacak müdahaleler, araştırma projeleri ve video serileri ise 30 Nisan 2021’e kadar gelişerek devam edecek. Araştırma projeleri ve dijital projeler altı ay boyunca dünyanın her yerinden takip edilebilecek.

Digilogue