16 KASIM 2018
YAKAZA BY KERİM DÜNDAR

Algoritmik biyomimikri yaklaşımı ile tasarlanmış bir dijital morfogenez örneğidir. Tasarım sürecinde, “Doğa, bünyesindeki nice canlının desenini tasarladığı yöntemi ile insanın derisini tasarlasaydı ve bu desenler coğrafi ve etnik koşullara göre çeşitlilik gösterseydi, ne gibi sonuçlar ile karşılaşırdık?” ve “İnsansı görünümün ve suretlerin algoritması tanımlanabilir mi?” sorularına cevap aranmıştır. Evrim serüvenine dijital atmosferde devam eden insanın kültürel varlıklarının, dijital atmosferin kanunları olan algoritmalar ile nasıl şekillendiği araştırılmıştır. Dijital dünyadaki evriminin başında olan ve dijital yaşantısındaki takdimi için kimlik arayan insana, çeşitliliğe sahip ve etno-fütüristik nitelikte bir görsel kültür tasarlanmıştır.
Alan Turing’in “morfogenezin kimyasal temeli” olarak tanımladığı, bir nevi doğadan ödünç alınan reaction-diffusion algoritması, bu eserde insan bedeni formu üzerinde canlandırılmış ve desenler üretilmiştir. Desenlerin büyüme süreci el müdahalesi ile sanatsal olarak yönetilmiştir. Algoritmik sürecin el ile yönetilmesi, desenlerin tekrar edilemez özellikte oluşmasına ve kusursuz görünümü yıkan aksanlara sahip olmasına neden olmaktadır. Dijital tasarıma olan bu süreç-odaklı yaklaşım, dijital üretimin el sanatının karşısında yer almasını sağlayan kusursuz ve tekrar edilebilir tarafını yıkarak, yeni bir kavram olan dijital el sanatı olgusunu doğurmaktadır.
Bu çalışmada, sanatın estetik ve güzellik kavramlarını bilimin fenomenal bulguları ile buluşturan sonuçlar gözlemlenmiştir. Sanatsal yönetim ile kıtalar arasında değişen etnik çeşitliliğin kültürel bir etken olarak desenlere yansıması sağlanmıştır. Bir dijital morfogenez çabası olarak reaction-diffusion algoritmasının insan suretini nasıl oluşturduğu ve çeşitlendirebildiği deneyimlenmiştir. Sonuç ürün olarak; Güney Amerika, Güney Afrika ve Doğu Asya olmak üzere üç ayrı kıtada çeşitlilik gösteren etno-fütürist ve tribal desenler ve animasyonlar sunulmuştur.

Kerim Dündar

2008’de Bilkent Üniversitesi İktisat Bölümü’nde lisans eğitimini, 2013’de Hacettepe Üniversitesi Grafik Tasarım Bölümü’nde yüksek lisans eğitimini tamamladı. Grafik Tasarım Bölümü’nde sanatta doktora eğitimine devam etmektedir. Sanatta doktora konusu “Algoritmik Biyomimikri”dir. Halen Nişantaşı Üniversitesi, Sanat ve Tasarım Fakültesi, Grafik Tasarımı Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır. Yoğunlaştığı alan 3D yüzey ve animasyon tasarımı ile geleneksel olmayan dijital tasarım teknikleridir. Tasarımları İKSV Tasarım Bienali ve Digilogue Altcity’de sergilenmiştir. Sanatçı algoritmik biyomimikri temalı çalışmalarını Yakaza isimli projesi altında gerçekleştirmektedir.